Algemeen apotheek
Algemeen
Huisartsenpraktijk Hank is een apotheekhoudende huisartsenpraktijk. Dit betekent dat u bij ons medicijnen kunt verkrijgen of bestellen. Dit geldt voor de medicijnen die de huisarts u voorschrijft en voor recepten van de specialist. Ook kunt u in de praktijk zelfzorgmedicijnen (medicijnen zonder recept) kopen. Vraag hiernaar aan de balie.
Sinds 2006 is de apotheek NEN-EN-ISO 9001 gecertificeerd. Dat betekent dat wij voldoen aan de kwaliteitsnorm voor farmaceutische zorgverlening in apotheekhoudende huisartsenpraktijken. Of wij nog voldoen aan de norm, wordt periodiek getoetst. Op deze manier proberen we de kwaliteit in de apotheek te bewaken en steeds te verbeteren.
Openingstijden
De apotheek is geopend van 08.00-13.00 uur en van 14.00 en 17.00 uur. Tijdens het werkoverleg (10.45-11.00) is de balie gesloten, voor spoed kunt dan aanbellen, op de bel tussen de twee balies.
Door omstandigheden zijn de AANGEPASTE OPENINGSTIJDEN APOTHEEK verlengd tot nader bericht:
De apotheek is open van 08.00- 13.00 uur en 16.00 -17.00 uur
Medicijnen die de huisarts u tijdens het spreekuur voorschrijft kunt u vaak meteen meenemen. Ook voor recepten van de specialist is dit ons streven, echter niet alle medicatie is op voorraad.
Wij staan voor een goede medicijnbewaking. Hiervoor is het belangrijk dat wij steeds op de hoogte zijn van uw medicijngebruik. Medicijnen die u in onze apotheek haalt worden automatisch geregistreerd in uw dossier. We vragen u om medicijnen die u elders verkrijgt, steeds aan ons door te geven. Dit geldt ook voor zelfzorgmedicijnen zoals bijvoorbeeld het gebruik van pijnstillers.
Heeft u vragen over het gebruik of de bijwerkingen van uw medicijnen, geef dat aan bij de assistente. Zij maakt met u een afspraak voor uitleg op een rustig moment.
Dienstapotheek Gorinchem en Omstreken is de apotheek voor spoedzorg buitende openingstijden van uw eigen apotheek. Als u onverwachts ’s avonds, in het weekend of op feestdagen medicatie nodig heeft, kunt u daar terecht. U dient een geldig (digitaal) recept te hebben. Herhalingsrecepten van uw eigen apotheek worden niet aangenomen.
Herhaalrecepten
Recepten kunt u op de volgende manieren herhalen:
- Tijdens de controle op het spreekuur
- Via de Herhaalreceptenlijn 0162-402352 keuze 2 (24 uur per dag)
- Via deze website: ga naar herhaalrecepten (24 uur per dag)
- Via de praktijktelefoon als de andere manieren niet mogelijk zijn
- Via de automatische herhaalservice (hier hieronder)
Herhaalrecepten die u voor 11.00 uur aanvraagt kunt u meestal twee werkdagen later vanaf 14:00 uur afhalen. Ook de dagen daarna kunt u tijdens de openingstijden van de apotheek uw medicijnen afhalen. Soms is de levering door verschillende oorzaken vertraagd, vraagt u daarom uw medicijnen ruim op tijd aan.
Bij het afhalen wordt altijd uw naam en adres gevraagd, ook als de assistente u kent, dit is nodig voor extra controle.
Bestelt u tijdig uw medicatie voor de feestdagen en vakanties, daarmee voorkomt u lange wachttijden aan de balie.
Voor eventuele (bij)betalingen kunt u in de praktijk naast contant afrekenen ook pinnen. Wanneer benodigde betalingen niet worden voldaan, kunnen we helaas de medicijnen niet meegeven.
Automatische herhaalservice
Voor mensen die al langere tijd dezelfde medicatie gebruiken, is er nu de automatische herhaalservice. We herhalen uw medicatie dan elke 3 maanden automatisch, en u krijgt bericht wanneer uw medicijnen klaar staan. Zo hoeft u dus niet meer zelf uw medicatie elke 3 maanden opnieuw aan te vragen.
- Altijd op tijd uw medicijnen in huis
- U hoeft geen herhaalrecepten meer aan te vragen
- U ontvangt een bericht wanneer u uw medicijnen kunt afhalen
U kunt zich aanmelden bij de apotheek. U ontvangt van ons een aanmeldformulier om thuis uw huidige voorraad geneesmiddelen thuis te tellen. Zo kunnen wij het vervolg met de herhaalservice hierop laten aansluiten. Dit is eenmalig, daarna hoeft u niets meer te doen.
Preferentiebeleid
U heeft misschien gemerkt dat de verpakking van uw medicijnen vaak wisselt. De werkzame stof (het eigenlijke medicijn) is dan hetzelfde, maar u ontvangt een ander merk, waardoor het er anders uitziet. Dit is het gevolg van het preferentiebeleid van uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar bepaalt welk merk wij moeten afleveren. Wij begrijpen dat het voor u verwarrend kan zijn. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de apothekersassistente of bij uw verzekering.